luni, septembrie 27, 2010

Aperitiv

August. Cald. Trecut bine de ora 22. Sunt în Bucureşti, mă întorc de la o petrecere dată cu ocazia terminării unui curs. Colegii mă lasă în apropiere de casă, decid să ocolesc un pic şi să-mi iau  ţigări. Uşor ameţită de la vinul cu care ne-am delectat, mă îndrept agale spre magazin. Nici 10 paşi şi văd mişcări dubioase pe trotuar. Un bărbat strângea de zor cărţile vechi, expuse pe nişte cutii...un mini anticariat ambulant. Chef de mers acasă n-am .. aşa că mă apuc să verific titlurile. Rătăcit cum necum iată că dau şi de un volum despre artă şi poezie, al lui nenea Hegel. O lecţie necesară şi binevenită oricând, un mic exerciţiu de reamintire.  Merită postate câteva fragmenţele... aşa că ....voila! Poftiţi de serviţi un mic aperitiv în stil nemţesc! Poftă bună!


„Operele de artă nu sunt elaborate pentru studiu şi erudiţie,...prin ele însele trebuie să fie nemijlocit inteligibile şi gustate. Deoarece arta nu există pentru un mic cerc închis format din puţine persoane deosebit de cultivate, ci ea există pentru naţiune în totalitatea ei...

(..)contemplarea frumosului are caracter liberal, ea înseamnă a lăsa obiectele să subziste ca obiecte în sine libere şi infinite, a nu voi să le posezi şi să le întrebuinţezi ca pe unele ce sunt folositoare pentru nevoi şi scopuri.....
arta îşi are scopul final în ea însăşi(...) alte scopuri, cum sunt: instruirea, purificarea, câştigul bănesc, fuga după faimă şi cinste, nu privesc opera de artă ca atare şi nu-i determină conceptul.

Frumuseţe şi adevăr sunt acelaşi lucru.
Arta liberă, frumoasă este fără nicio grijă în ceea ce priveşte forma ei exterioară...laturile spiritualului şi ale sensibilului trebuie să se îmbine şi să facă una în producerea artistică.

Atât în studiul naturii, cât şi în cel al lumii spirituale, este de mare importanţă să avem în mod just în faţa ochilor natura raportului dintre interior şi exterior şi să ne ferim de eroarea potrivit căreia numai interiorul ar fi ceea ce este esenţial, ... şi că exteriorul ar fi dimpotrivă, ceea ce este neesenţial şi indiferent...

                          Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Despre artă şi poezie, BPT, Buc, 1979

Niciun comentariu: